21 Temmuz 2019 Pazar

Mentor- Mentee İlişkisi ve Mentorluk Sisteminin Yararları



Mentor- Mentee İlişkisi 

Mentor; Bilgi, beceri, tecrübe ve kıdem olarak üstte olup, birikimini kendinden daha az bilgi, beceri ve tecrübeye sahip olan kişi ile paylaşan, yol gösteren kişidir.
Mentee; Mentor desteği alan kişidir.

Mentor- mentee ilişkisi çoğu zaman gönüllülük ilkesine dayanır. Mentor paylaşmaya ve yardıma hazırdır, mentee gelişmek ve ilerlemek ister. Bir organizasyonda kişi kendi mentorunu seçebilir, organizasyon tarafından da kişiye bir mentor atanabilir.

Mentorlugun yönetici tarafından yapılması, patron- çalışan ilşkisini ve değerlendirme sürecini barındırdığı için uygun değildir. Yöneticinizin sizin geliştirilmesi gereken yönlerinizi bilmesini istemeyebilirsiniz, kendisine ne kadar dürüst ve açık olacağınızı kestiremeyebilirsiniz, kendisi ile fikir ayrılığına düştüğünüzde nasıl hareket edeceğinizi bilemeyebilirsiniz.

Mentörlük süreci, güven, saygı, öğrenmeye ve gelişmeye duyulan istek ve bağlılık üzerine kurgulanmıştır. Sorun çözme, kendini doğru ifade etme vb. becerileri desteklemeye dayalı olabileceği gibi, mentorluk kariyer hedefine ulaşma amacını da barındırabilir. Mentor bilgi, beceri, kaynak ve tecrübe paylaşarak, menteeye yol gösterek ve geri bildirim vererek, menteenin gelişimine katkıda bulunur.

Mentor olarak atanan kişi, kendisini kurum tarafından değer verilen, saygı duyulan ve güvenilen bir çalışan olarak görür. Mentee ise kurumun kendisine yatırım yaptığını ve desteklediğini hisseder. Bu yönüyle mentörlük uygulaması her iki tarafın da yararına işlemektedir. Mentor, menteenin gelişimine katkıda bulunarak duygusal bir doyum yaşar. Seanslarda mentor da kendini, süreci, meslek hayatını ve etkinliğini değerlendirerek, çıkarımlarda bulunur ve farkındalığını arttırır.  
İş ortamında iletişimi ve güveni arttıran bir süreç olduğu için, pozitif kurum kültürünü ve verimliliği destekler, performansı arttırır.

Mentorluk sürecinin verimli işleyebilmesi için, rol tanımlarının açıklıkla yapılması, beklentilerin belirlenmesi ve sürecin nasıl işleyeceğinin konuşulması gereklidir.
Saygı ve güveni oluşturmak öncelikle mentorun görevidir ama bu süreci mentor ve mentee birlikte sürdüreceklerdir. Karşılıklı zaman ayırabilme, mentorluk seansı için bir ajandanın oluşturulması, birlikte planlanan bir amaca yönelik hareket edilmesi ve mentörlük ilişkisi sırasında saygı ve hoşgörünün sürekli var olması gereklidir. Menteenin bilgi, beceri, kaynak ve tecrübenin ne kadarını aldığı ve uyguladığı, mentor her ne kadar geri-bildirim verse ve teşvik etse de, menteenin sorumluluğundadır.

Organizasyonlardaki mentorluk uygulamalarının kuruma aidiyeti ve iş verimliliğini arttırdığı araştırmalarla ispatlanmıştır. Kişisel gelişimi ve kariyer gelişimini destekleyen mentorluk uygulamanın sağlıklı bir şekilde organizasyonlarda uygulanması dileğiyle…
                                                                                                                                                                                                     Pelin Üster
      Psikolog, Eğitim Lideri ve Mentor
           20.07.2019

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder