Mentor- Mentee İlişkisi
Mentor; Bilgi, beceri, tecrübe ve kıdem olarak üstte olup,
birikimini kendinden daha az bilgi, beceri ve tecrübeye sahip olan kişi ile
paylaşan, yol gösteren kişidir.
Mentee; Mentor desteği alan kişidir.
Mentor- mentee ilişkisi çoğu zaman gönüllülük ilkesine
dayanır. Mentor paylaşmaya ve yardıma hazırdır, mentee gelişmek ve ilerlemek
ister. Bir organizasyonda kişi kendi mentorunu seçebilir, organizasyon
tarafından da kişiye bir mentor atanabilir.
Mentorlugun yönetici tarafından yapılması, patron- çalışan
ilşkisini ve değerlendirme sürecini barındırdığı için uygun değildir.
Yöneticinizin sizin geliştirilmesi gereken yönlerinizi bilmesini
istemeyebilirsiniz, kendisine ne kadar dürüst ve açık olacağınızı
kestiremeyebilirsiniz, kendisi ile fikir ayrılığına düştüğünüzde nasıl hareket
edeceğinizi bilemeyebilirsiniz.
Mentörlük süreci, güven, saygı, öğrenmeye ve gelişmeye
duyulan istek ve bağlılık üzerine kurgulanmıştır. Sorun çözme, kendini doğru
ifade etme vb. becerileri desteklemeye dayalı olabileceği gibi, mentorluk kariyer
hedefine ulaşma amacını da barındırabilir. Mentor bilgi, beceri, kaynak ve
tecrübe paylaşarak, menteeye yol gösterek ve geri bildirim vererek, menteenin
gelişimine katkıda bulunur.
Mentor olarak atanan kişi, kendisini kurum tarafından değer
verilen, saygı duyulan ve güvenilen bir çalışan olarak görür. Mentee ise
kurumun kendisine yatırım yaptığını ve desteklediğini hisseder. Bu yönüyle
mentörlük uygulaması her iki tarafın da yararına işlemektedir. Mentor, menteenin
gelişimine katkıda bulunarak duygusal bir doyum yaşar. Seanslarda mentor da
kendini, süreci, meslek hayatını ve etkinliğini değerlendirerek, çıkarımlarda
bulunur ve farkındalığını arttırır.
İş ortamında iletişimi ve güveni arttıran bir süreç olduğu
için, pozitif kurum kültürünü ve verimliliği destekler, performansı arttırır.
Mentorluk sürecinin verimli işleyebilmesi için, rol
tanımlarının açıklıkla yapılması, beklentilerin belirlenmesi ve sürecin nasıl
işleyeceğinin konuşulması gereklidir.
Saygı ve güveni oluşturmak öncelikle mentorun görevidir ama
bu süreci mentor ve mentee birlikte sürdüreceklerdir. Karşılıklı zaman
ayırabilme, mentorluk seansı için bir ajandanın oluşturulması, birlikte
planlanan bir amaca yönelik hareket edilmesi ve mentörlük ilişkisi sırasında saygı
ve hoşgörünün sürekli var olması gereklidir. Menteenin bilgi, beceri, kaynak ve
tecrübenin ne kadarını aldığı ve uyguladığı, mentor her ne kadar geri-bildirim
verse ve teşvik etse de, menteenin sorumluluğundadır.
Organizasyonlardaki mentorluk uygulamalarının kuruma
aidiyeti ve iş verimliliğini arttırdığı araştırmalarla ispatlanmıştır. Kişisel
gelişimi ve kariyer gelişimini destekleyen mentorluk uygulamanın sağlıklı bir
şekilde organizasyonlarda uygulanması dileğiyle…
Pelin Üster
Psikolog, Eğitim Lideri ve
Mentor
20.07.2019
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder